Optymalizacja treści pod SEO – o czym należy pamiętać?
Odpowiednie pozycjonowanie SEO to najważniejszy krok do osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ma to także spore znaczenie dla wyników sprzedażowych. Optymalizacja treści pod SEO to jednak dość złożone zadanie – co warto wiedzieć?
Czym jest optymalizacja pod kątem SEO?
Optymalizacja treści pod kątem SEO to jeden z kluczowych elementów procesu optymalizacji całej strony internetowej. Co oznacza sam skrót SEO? Rozwija się go jako Search Engine Optimization, co w tłumaczeniu na język polski oznacza optymalizację pod wyszukiwarki. Mowa zatem o ogóle działań zmierzających do dostosowania treści na stronach do wymagań wyszukiwarek – w szczególności do wytycznych Google. Może to obejmować m.in. odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych, dostosowanie struktury strony czy linkowanie.
Warto zaznaczyć, że choć przez długi czas w centrum uwagi SEO znajdowały się praktyki skierowane na boty indeksujące, już od kilku lat głównym priorytetem wyszukiwarek jest wartość dla użytkowników. Z tego względu starsze praktyki, takie jak usilne upychanie słów kluczowych, są już przeżytkiem – dziś treści powinny odpowiadać przede wszystkim na potrzeby ludzi, a dopiero na tej bazie poprawiać widoczność w wynikach.
Optymalizacja treści (on site) – na czym polega i o czym pamiętać?
Mówiąc o optymalizacji, najczęściej łączymy dwa obszary: optymalizację off-site i on-site. Pierwszy z nich dotyczy działań poza stroną, takich jak zdobywanie linków zwrotnych, optymalizacja wizytówki Google Moja Firma czy promowanie firmy w mediach społecznościowych. Wszelkie zadania związane z treścią na stronie są natomiast zaliczane do optymalizacji off-site. Proces ten obejmuje zarówno techniczne przygotowanie strony (tagi meta, linki kanoniczne, struktura HTML, znaczniki schema), jak i zmiany treści (słowa kluczowe, nagłówki, struktura). Jak zatem wyglądają dobre treści na stronie? Według obecnych mechanizmów działania wyszukiwarek najważniejsze są:
- zrozumienie intencji użytkownika (search intent),
- jasna struktura zawartości na stronie,
- techniczne przygotowanie strony (m.in. znaczniki HTML),
- wiarygodność i rzetelność tekstu.
Informacje na temat najważniejszych zadań związanych z SEO są dostępne m.in. w przewodniku Google. Trzeba mieć na uwadze, że wytyczne mogą się zmieniać – w szczególności warto śledzić największe aktualizacje algorytmów Google (obecnie wydawane jako „Core Update”). Co istotne, choć treści powinny być tworzone pod użytkownika, dostosowanie tekstu do algorytmów nadal ma znaczenie, zwłaszcza w obszarze słów kluczowych – to w końcu nadal główny sposób, w jaki boty mogą zlokalizować stronę.
Słowa kluczowe (keywords)
Celem SEO jest zwiększenie widoczności strony przy konkretnych wyszukiwaniach – dlatego każda strategia SEO musi uwzględniać konkretne słowa i frazy kluczowe. Ich rola stale ewoluuje – obecnie warto trzymać się następujących wskazówek:
- Zamiast krótkich, pojedynczych fraz, które będą konkurować z ogromną liczbą innych stron, często lepiej skupić się na dłuższych hasłach i wariantach wyszukiwań. Te z kolei powinny być dostosowane pod konkretne intencje użytkownika (przykładowo strona z informacjami o firmie powinna być wypełniona innymi frazami niż strona zakupowa).
- Analiza semantyki i powiązanych zapytań ma dziś szczególne znaczenie. Wyszukiwarki coraz lepiej rozumieją kontekst, przez co naturalne, powiązane frazy są lepsze niż sztuczne „upychanie” słów.
- Priorytet na użytkownika – celem tworzenia treści powinno być dokładne odpowiadanie na zapytania użytkowników. Do tego warto zadbać o dostarczenie realnej wartości dodanej, a także o wezwania do działania w treści, które będą zarówno zachęcać do podjęcia określonych czynności, jak i wspierać pozycjonowanie.
Unikalność treści i wskaźnik EEAT
Powielanie treści z innych stron internetowych to nie tylko działanie wątpliwe moralnie, lecz także niekorzystne dla pozycjonowania strony pod SEO. Publikowane treści muszą być unikalne – w przeciwnym wypadku strona szybko straci swój wynik. Warto oprócz tego zwrócić uwagę na wskaźnik EEAT, który łączy cztery kluczowe oceny jakości treści:
- doświadczenie autora (pierwsze „E” – Experience) – można np. dodać krótką biografię i informacje o kwalifikacjach;
- ekspertyza (drugie „E” – Expertise) – poziom wiedzy przedstawiony w tekście – najlepiej, by informacje były poparte realnymi źródłami, np. statystykami na konkretny temat;
- autorytet („A” – Authoritativeness) – połączenie autorytetu autora i samej strony internetowej, budowane m.in. przez wartościowe linki prowadzące do danej witryny;
- zaufanie („T” – Trust) – uczciwe, rzetelne treści budują zaufanie do użytkownika, co odbija się też na pozycji w wyszukiwaniach.
Struktura tekstu
Zoptymalizowana struktura treści to zarówno korzyść dla użytkowników, jak i lepsza ocena w oczach algorytmów wyszukiwarek. Jak powinien wyglądać tekst? Najlepiej trzymać się formuły: jednoznaczny nagłówek pierwszego poziomu (H1), logicznie wydzielone nagłówki niższego poziomu (głównie H2 i H3, rzadziej H4), rozsądnie rozmieszczone listy i wyliczenia oraz wyróżnienia najważniejszych informacji. Dzięki temu użytkownik szybciej znajdzie odpowiedź, a roboty indeksujące lepiej zrozumieją hierarchię treści.
Objętość tekstu
Dłuższe teksty mogą pomieścić więcej fraz i kontekstu, ale wciąż musi odpowiadać na potrzeby czytelnika. „Lanie wody” czy upychanie słów kluczowych może zatem negatywnie wpłynąć na ocenę strony. Treści powinny być kompletne, praktyczne, aktualne i uporządkowane w czytelny sposób. Często lepiej jest rozbić jeden temat na kilka wpisów niż starać się zamieścić wszystkie informacje w pojedynczym wpisie.
AI w SEO – jak to ugryźć?
Od momentu pojawienia się powszechnie dostępnych modeli językowych (np. GPT) możemy zaobserwować ogromny napływ treści AI w sieci. Czy teksty pisane przez sztuczną inteligencję mogą sprawdzić się pod kątem SEO? W większości tak – trzeba jednak pamiętać o dokładnym sprawdzeniu merytoryki, wzbogaceniu tekstu o autorskie wnioski i ukierunkowaniu treści na użytkownika. Google deklaruje, że sama metoda powstawania treści nie ma znaczenia; liczy się przede wszystkim jakość i przydatność tekstu. AI może być zatem sporą pomocą w SEO – o ile podchodzimy do korzystania z AI z odpowiednią dozą ostrożności, weryfikacji i ludzkiego „dotyku”.
Optymalizacja SEO – o czym jeszcze warto pamiętać?
SEO to coraz bardziej złożony temat. Algorytmy wyszukiwarek stale ewoluują, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników – to pociąga za sobą także dodatkowe obowiązki po stronie twórców treści. Oprócz samych wytycznych co do tekstów warto też zwrócić uwagę na kwestie takie jak Core Web Vitals (metryki UX na stronie), mobilne wersje strony i bezpieczeństwo (zwłaszcza HTTPS). Dzięki temu strona będzie zarówno wartościowa dla użytkowników, jak i pozytywnie oceniana przez algorytmy wyszukiwania.
0 komentarzy