Czym tak właściwie jest duplikacja treści?
Promowanie firmy w internecie to proces, który wymaga zwrócenia uwagi na szereg różnych kwestii. Jedną z nich jest jakość treści na stronie – zawartość musi być wartościowa, a przy tym unikatowa. Szczególnie szkodliwa może być tzw. duplikacja treści – co to dokładnie oznacza i jak takie działania wpływają na pozycjonowanie?
Duplikacja treści – co to jest?
W kontekście tego zjawiska możemy często spotkać się także z angielskim terminem „duplicate content”. Co to jednak właściwie oznacza? W dużym uproszczeniu chodzi o nic innego jak powielanie tej samej treści na kilku stronach internetowych lub też na różnych podstronach pod jedną domeną. W pierwszym przypadku mówimy o duplikacji zewnętrznej, która przeważnie jest w zasadzie tożsama z plagiatem, z kolei w drugim – o duplikacji wewnętrznej.
Zewnętrzna duplikacja treści – przykłady
Często zdarza się, że kopiowanie treści z innych witryn nie jest nawet przeprowadzane świadomie. Może to być efekt zwykłej nieuwagi – na przykład w sytuacji, gdy opublikujemy tekst do zakładki „O nas” na stronie firmy, a następnie powielimy go na profilu w portalu społecznościowym. Mimo że zarówno witryna, jak i konto na określonym serwisie należą do tego samego przedsiębiorstwa, algorytmy wyszukiwarek biorą pod uwagę jedynie główną domenę, przez co również w tym przypadku możemy mówić o duplikacji treści.
Co więcej, wiele sklepów internetowych po prostu kopiuje teksty producentów podczas przygotowywania opisów produktów na własną witrynę. To spory błąd – znacznie lepszym rozwiązaniem będzie opracowanie własnych, unikatowych treści. Warto również mieć na uwadze, że takie działania nie tylko prowadzą do osłabienia pozycji strony w wyszukiwarce, lecz także stanowią plagiat. W efekcie duplikacja treści z innych witryn może nawet wiązać się z poniesieniem konsekwencji prawnych.
Wewnętrzna duplikacja treści
Jeśli ten sam blok treści znaleźć można na kilku podstronach w obrębie jednej witryny, wtedy właśnie mówimy o wewnętrznej duplikacji treści. Może to być wynik niewiedzy lub zwyczajnej chęci „pójścia na skróty” – również w tym przypadku takie działania mogą jednak być wysoce niekorzystne. Nawet w sytuacjach, gdy stworzenie unikatowej zawartości jest dość trudne, warto zwrócić uwagę na tę kwestię. Ponownie problem ten będzie szczególnie istotny z perspektywy branży e-commerce – nie brakuje produktów, które są dostępne w różnych wariantach, różniąc się jedynie kolorem lub pojedynczą cechą specyfikacji. Jak poradzić sobie z takim wyzwaniem? Warto pomyśleć na przykład o zmianie struktury kategorii i produktów. Złączenie kilku wersji w jedną podstronę pomoże poradzić sobie z duplikacją treści, a często także będzie wygodniejszym rozwiązaniem dla klientów.
Na przypadkową duplikację warto uważać również wtedy, gdy strona ma być przetłumaczona na inne języki. Pozostawienie fragmentu z oryginalnej wersji to kolejny czynnik, który może osłabić jakość strony w „oczach” algorytmów wyszukiwania.
Wsparcie agencji marketingowej pozwoli Ci uniknąć duplikacji treści
Działanie algorytmów wyszukiwarek internetowych jest dość skomplikowane. Ciężko być na bieżąco z wiedzą na ten temat, zwłaszcza w kontekście regularnych aktualizacji wprowadzanych przez różne serwisy. Z tego względu dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z pomocy agencji marketingowej. Dla wielu firm tego typu content marketing, czyli tworzenie unikatowych, angażujących treści promocyjnych, to podstawa oferty. Dzięki temu można liczyć na znacznie lepszy efekt niż przy samodzielnym zajmowaniu się przygotowywaniem zawartości na stronę.
Agencja BlueCopy zatrudnia doświadczonych copywriterów, którzy doskonale wiedzą, jak opracować wyjątkowe treści na stronę. Warto także podkreślić, że każdy nasz tekst przechodzi przez system antyplagiatowy – dzięki temu nie ma szans na przypadkowe pomyłki związane z duplikacją.
0 komentarzy