Czym zajmuje się copywriter i czy każdy może nim zostać?

Opublikowane przez BlueCopy w dniu

Zawód copywritera to niezwykle istotna część marketingu online. Głównym zadaniem osób na tej pozycji jest przygotowanie atrakcyjnych tekstów reklamowych, jednak to nie wszystko. Zapotrzebowanie na osoby z „lekkim piórem” jest obecnie bardzo duże. Czym dokładnie zajmuje się copywriter i jak nim zostać?

Kim jest copywriter?

Choć przygotowywanie treści najczęściej kojarzy się z dziennikarstwem, praca copywritera wiąże się przede wszystkim z marketingiem. W dużym skrócie zawód ten można opisać jako pisanie tekstów na zlecenie firm – najczęściej celem jest zwiększenie widoczności danej marki w sieci lub promowanie jej produktów czy usług. Zadania copywritera mogą jednak być bardzo różnorodne. Będą to na przykład opisy produktów i kategorii dla sklepów online czy niezbyt wymagające „precle” i teksty zapleczowe, które służą przede wszystkim do pozycjonowania stron na odpowiednie frazy i rozwijania profilu linkowego witryny. Opracowywanie treści tego rodzaju określa się czasami jako „SEO copywriting”.

Usługi copywriterów są również potrzebne przy przygotowywaniu specjalistycznych treści, które wymagają rozległej znajomości danego tematu, a także do opracowywania postów na media społecznościowe. Warto przy tym podkreślić, że algorytmy wyszukiwarek od pewnego czasu przykładają sporą wagę do jakości treści, przez co zapotrzebowanie na profesjonalne artykuły rośnie.

To jeszcze nie koniec – „copy” mogą też tworzyć hasła reklamowe, a nawet nazwy dla produktów czy marek. Lista rodzajów zleceń wykonywanych przez copywriterów jest dość długa. Bez względu jednak na typ tekstu liczy się przede wszystkim umiejętność zainteresowania czytelnika przy jednoczesnym przekazaniu przydatnych informacji.

Źródło fotografii: pexels.com

Copywriting – praca i wykształcenie

Copywriterzy znajdują zatrudnienie w agencjach marketingowych, firmach zajmujących się pozycjonowaniem stron, a także w działach reklamy mniejszych lub większych przedsiębiorstw. Niezbędna jest tutaj swoboda operowania słowem, jak również dobra znajomość zasad pisowni i gramatyki języka polskiego (lub innego języka, w którym dany copywriter tworzy treści). Czy to oznacza, że aby zostać copy, trzeba ukończyć studia dziennikarskie lub polonistyczne? Absolutnie nie! W trakcie rekrutacji wykształcenie w którymś z tych kierunków może być pewnym plusem, jednak nie jest ono konieczne. Wielu copywriterów pracuje w tym zawodzie po ukończeniu zupełnie innych studiów – realne umiejętności mają tutaj znacznie większe znaczenie niż formalna edukacja. Potwierdza to fakt, że sporo agencji wymaga na początek przygotowania próbnych tekstów czy przedstawienia swojego portfolio.

Warto zwrócić uwagę także na rolę wykształcenia, które nie jest bezpośrednio związane z dziennikarstwem lub językiem polskim. Wiedza z danej dziedziny może okazać się bardzo przydatna przy zleceniach na teksty specjalistyczne. Przy tego typu pracy znajomość określonej dziedziny może okazać się niezwykle wartościowym atutem.

Źródło fotografii: pexels.com

Zawód copywritera – jak zacząć?

Przy odpowiednich umiejętnościach właściwie każda osoba jest w stanie zostać copywriterem. Zazwyczaj nie są wymagane konkretne studia; kursy są z kolei świetną okazją, by rozwinąć umiejętności, lecz również nie są niezbędne. Początki w branży mogą być jednak nieco trudne. Na starcie warto zaznajomić się ze specyfiką tekstów marketingowych. Należy przy tym pamiętać, że poszczególne zlecenia mogą wymagać zupełnie odmiennego podejścia. W sieci można znaleźć wiele poradników dotyczących zarówno samej pracy copywritera, jak i konkretnych rodzajów treści – nie brakuje także kursów.

Zdobycie pierwszych zleceń na pewno będzie wyzwaniem – niektórzy copywriterzy decydują się na oferowanie swoich usług za darmo lub rozwijanie portfolio we własnym zakresie. Przydatnym narzędziem, zarówno dla autorów, jak i firm zlecających teksty, są portale z ogłoszeniami dla freelancerów. Dobrym pomysłem może okazać się także staż lub praktyka w agencji marketingowej. Po „oswojeniu się” z copywritingiem z pewnością warto zastanowić się nad specjalizacją. Jeśli czujesz się szczególnie dobrze w danej branży lub przy pisaniu konkretnego rodzaju tekstów, jest to szansa, którą zdecydowanie warto wykorzystać.

Szukasz kontaktu do dobrego copywritera? Już teraz napisz na naszą skrzynkę kontakt@bluecopy.com.pl lub zadzwoń pod numer: +48 12 889 9941


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *