Certyfikat SSL – czym jest i dlaczego warto go zastosować w swojej witrynie?

Opublikowane przez BlueCopy w dniu

Liczba sklepów czy blogów w internecie stale rośnie – podobnie jak rola bezpieczeństwa w sieci. Ochrona poufnych danych jest szczególnie ważna na stronach, które wymagają rejestracji, podania prywatnych informacji czy wprowadzenia danych bankowych. Aby zapewnić odpowiednie zabezpieczenia, niezbędny będzie między innymi certyfikat SSL.

Czym jest certyfikat SSL?

Skrót SSL rozwija się jako „Secure Socket Layer”, czyli „warstwa bezpiecznego gniazda”. Działanie tego protokołu polega na zapewnieniu zabezpieczonego połączenia pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem. Certyfikat SSL funkcjonuje już od połowy lat 90. XX wieku, a jego zadaniem jest potwierdzenie tożsamości strony oraz szyfrowanie przesyłanych danych. Obydwa z tych zadań są niezwykle istotne dla bezpieczeństwa online. Dzięki obecności certyfikatu SSL na witrynie użytkownicy mogą mieć pewność, że ich dane trafią do odpowiedniego podmiotu, z kolei przez enkrypcję informacje będą niezrozumiałe dla stron trzecich nawet po wycieku.

Protokół SSL jest regularnie rozwijany, by wyeliminować wszelkie luki w zabezpieczeniach. Obecny wariant nosi nazwę TLS 1.3 – choć standard zmienił swoją nazwę, wciąż zazwyczaj określa się go mianem SSL. Obecność certyfikatu na odwiedzanej stronie można sprawdzić z poziomu przeglądarki internetowej. Jeśli dana witryna jest zabezpieczona, przy pasku adresu wyświetla się zazwyczaj zamknięta kłódka. Adres powinien natomiast zaczynać się od „https://” zamiast „http://

Źródło fotografii: pexels.com

Jakie są rodzaje certyfikatów SSL? 

Wybierając certyfikat SSL dla własnej witryny, należy wybrać spośród trzech rodzajów. Poszczególne warianty różnią się przede wszystkim sposobem walidacji, a także czasem wydania, ważnością oraz poziomem zabezpieczenia finansowego.

  • DV (Domain Validation – walidacja domeny) – podstawowy wariant certyfikatu, który zapewnia zgodność z wytycznymi protokołu SSL, jednak nie zawiera informacji o organizacji odpowiedzialnej za witrynę. Jego ważność wynosi od 1 do 10 lat, a czas wydania nie przekracza godziny. Ze względu na brak danych o właścicielu strony jest to odpowiedni wybór tylko dla niewielkich portali oraz witryn, które nie operują na prywatnych danych użytkowników.
  • OV (Organization Validation – walidacja organizacji). W tym przypadku certyfikat obejmuje również dane rejestrowe i potwierdzenie tożsamości firmy od zaufanej organizacji. Wystawienie certyfikatu OV może trwać do 7 dni. To opcja wykorzystywana między innymi przez niewielkie sklepy internetowe.
  • EV (Extended Validation – rozszerzona walidacja organizacji) – to wariant z najbardziej szczegółowymi danymi. Certyfikat zajmuje dodatkowo dane o tożsamości osoby, która zgłosiła wniosek o certyfikat, a także inne informacje o firmie. Jego ważność jest znacznie krótsza niż w przypadku wcześniejszych wariantów i wynosi maksymalnie 2 lata. Nieco dłużej poczekamy także na wydanie certyfikatu – do 10 dni. W zamian jednak użytkownicy mają pewność, że tożsamość witryny i jej właściciela jest sprawdzona, a dane są w pełni bezpieczne. Co więcej, strony z certyfikatem EV mogą wyświetlać nazwę firmy na zielonym polu w pasku adresu przeglądarki. Ten rodzaj dokumentu jest niezbędny dla banków, organizacji finansowych i dużych sklepów online.

Wildcard i multidomain – co to znaczy?

W standardowym wariancie certyfikat SSL obejmuje tylko wybraną domenę i subdomenę „www”. Aby zapewnić ochronę dla innych subdomen (na przykład blog.strona.pl czy sklep.strona.pl), konieczne jest wykupienie certyfikatu wildcard w postaci „*.strona.pl”. Taka opcja nie jest jednak dostępna przy rozszerzonej walidacji (EV).

Certyfikat multidomain pozwala z kolei na sprawne zarządzanie bezpieczeństwem wielu stron jednocześnie. W tym przypadku dokument obejmuje po prostu kilka różnych adresów. Dzięki temu znacznie spada ryzyko „przegapienia” jednego z nich przy odnawianiu ważności certyfikatu.

Źródło fotografii: pexels.com

Certyfikat SSL a pozycjonowanie

Bezpieczeństwo to nie jedyny argument za stosowaniem zabezpieczeń SSL. Obecność certyfikatu jest od kilku lat jednym z czynników rankingowych w Google – warto zadbać o jego ważność, by móc pozyskiwać ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Ponadto najnowsze wersje przeglądarek znacznie bardziej podkreślają brak zabezpieczeń na witrynach. W efekcie użytkownicy mniej chętnie korzystają ze stron bez certyfikatu SSL, co również wpływa na pozycję strony.

Nie wiesz, od czego zacząć budowę swojej strony WWW? Już teraz skontaktuj się ze specjalistami z BlueCopy, którzy zaprojektują, zakodują oraz umieszczą na serwerze Twoją stronę internetową, wraz z konfiguracją certyfikatu SSL. Napisz na adres: kontakt@bluecopy.com.pl


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *